چسب کاشت میلگرد چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

کاشت میلگرد روشی نسبتاً جدید برای استفاده از میلگرد در صنعت ساختمان است. این روش معمولاً برای افزودن قطعات جدید به سازه بتنی اصلی و یا تقویت قطعات موجود که قرار است بار آن ها افزایش یابد استفاده می شود. در اصل چهارم استاندارد EN 1504، مقاوم‌سازی به‌عنوان استفاده از سیستم‌ها و محصولاتی که ظرفیت باربری سازه‌های بتنی را افزایش یا بازیابی می‌کنند، تعریف شده است. یکی از محصولات جدید در زمینه کاشت میلگرد چسب های پایه اپوکسی هستند که به آن چسب کاشت میلگرد می گویند. در ادامه با این محصول و انواع مختلف آن آشنا می شویم بنابراین در این مقاله از فولاد ۳۶۹ با ما همراه باشید.

چسب کاشت میلگرد چیست؟

چسب کاشت میلگرد یک ترکیب شیمیایی دو یا سه جزئی بر پایه رزین های پلیمری و افزودنی های بتن است. هر شرکت تولیدی فرمول مخصوص به خود را دارد که باعث کیفیت متفاوت و گاه ویژگی های متفاوت چسب تولید شده می شود. البته رزین های پلیمری مانند اپوکسی، پلی استر و وینیل استر معمولا برای جزء اول و سخت کننده ها برای جزء دوم استفاده می شود. همچنین از افزودنی های بتن برای بهبود برخی خواص فیزیکی چسب کاشت میلگرد استفاده می شود. این افزودنی ها شامل نرم کننده ها و پرکننده ها هستند. پرکننده ها خواص مکانیکی چسب را افزایش می دهند و از جمع شدن چسب در هنگام گیرش و سفت شدن جلوگیری می کنند. همچنین نرم کننده ها دمای انتقال شیشه ای چسب را کاهش می دهند و در عین حال انعطاف پذیری آن را افزایش می دهند.

کاربرد چسب کاشت میلگرد

تنوع کاربرد چسب کاشت میلگرد عمدتاً با هدف توسعه قابلیت های سازه های بتنی است. در هر صورت بتن ماده ای مقاوم است و نمی توان به این سادگی به آن قطعات اضافه کرد. برای توسعه عملی بتن با افزودن قطعات کاربردی مانند انواع نرده ها به اضافه شدن ستون های جدید برای توسعه سازه، کاشت پیچ و مهره در ستون بتنی ضروری است. چسب کاشت میلگرد و پیچ ترکیبی شیمیایی است که این عملیات سخت و چالش برانگیز را آسان می کند.

  • نصب صفحات فلزی بر روی سطوح عمودی
  • پر کردن شکاف (درز) در سقف، دیوار و کف
  • کاشت پیچ و مهره و میلگرد در سطوح عمودی و افقی
  • اتصال یکپارچه بین اجزای سازنده سازه
  • اتصال اعضای بتنی که طراحی سفت یا ساده دارند.
  • برای لنگر انداختن اتصالات فولادی سازه ای مانند اتصال ستون ها و تیرهای فولادی به بتن استفاده می شود.
  • مقاوم سازی اسکلت بتنی سازه و اجرای آرماتوربندی ساختمان بتن آرمه و همچنین تعویض آرماتورهای آسیب دیده.

می توانیم از قابلیت های چسب میلگرد برای ایجاد مصالحی مانند نصب ماشین آلات، قفسه بندی، نصب نرده های محافظ یا نرده های صوتی و … به بدنه اصلی سازه استفاده کنیم.

میلگرد آجدار فولاد 369

عوامل موثر در انتخاب چسب کاشت میلگرد

در انتخاب چسب کاشت میلگرد باید نکاتی را در نظر گرفت که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

هدف از کاشت میلگرد

میلگرد آجدار و ساده در مقاوم سازی ساختمان استفاده می شود و میلگرد را می توان بر روی عناصر سازه ای مختلف مانند پی، دیوارها، دال ها، تیرها و المان های موقت استفاده کرد. میلگرد برای افزایش مقاومت و تحمل بار سازه های ضعیف بسیار مهم است.

در نظر گرفتن نیازها و الزامات طراحی

هر نوع چسب کاشت میلگرد خواص و قدرت چسبندگی متفاوتی دارد. در واقع باید توجه داشت که چسب ها از نظر استحکام برشی، فشار و … مشابه هم نیستند بنابراین در هنگام خرید باید به پارامترها و الزامات طراحی توجه ویژه ای داشت.

توجه به شرایط محیطی کاشت میلگرد

محل میلگرد نیز باید از نظر اکسیداسیون بررسی شود. اثربخشی چسب های کاشت میلگرد از عوامل محیطی می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. اگر فکر می کنید که میلگرد ممکن است در آینده اکسید شود و آسیب ببیند، بهتر است از چسب هایی استفاده کنید که در برابر اکسیداسیون مقاوم هستند. همچنین در صورت استفاده از چسب میلگرد در مکان هایی که ممکن است در آینده با مواد مختلفی مانند نفت، آب دریا و فاضلاب در تماس باشد، باید چسبی را انتخاب کنید که تحت تاثیر چنین عواملی قرار نگیرد، زیرا اگر برخی از چسب ها در معرض این شرایط قرار گیرند دچار خوردگی شده و خاصیت اولیه خود را از دست می دهند.

سطوح مورد نیاز برای کاشت میلگرد

هنگام تقویت، باید به تمام سطوح افقی، مسطح، شیب دار، عمودی یا سقف توجه کنید. زیرا برخی از چسب ها خاصیت های ویژه ای دارند و قبل از استفاده باید اطلاعات کافی داشته باشید.

توجه به بارهای ورودی

برای تقویت سازه ها باید مقاومت بار را در نظر گرفت. زیرا خستگی ناشی از بارهای متقابل مانند بار دینامیکی، حرکت جرثقیل، ضربه و … در چسب ها و اتصالات زیاد است. در این موارد باید به استحکام چسبندگی چسب توجه کرد، زیرا برخی از چسب ها انعطاف چندانی ندارند و نمی توانند بار وارده بر سازه را تحمل کنند. این امر باعث تضعیف چسبندگی کاشت میلگرد و شکستگی یا تخریب ساختار می شود. در چنین سازه هایی بهتر است از چسب هایی استفاده شود که مقاومت بالایی در برابر بارهای ساکن دارند.

مقاوم در برابر آتش

لازم به یادآوری است که هنگام نصب میلگرد روی سقف باید از چسب بسیار مقاوم در برابر آتش استفاده شود. بسیاری از چسب های تولید شده حرارت بالا را تحمل نمی کنند و در صورت آتش سوزی استحکام خود را از دست می دهند. برخی از چسب های استاندارد می توانند تا دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند، بسیاری از چسب های دیگر موجود در بازار ممکن است مقاومت بسیار کمتری داشته باشند.

دمای محیط در طول عملیات

هنگام خرید چسب کاشت میلگرد باید به محدوده دمایی آن توجه کرد. برخی از آن ها می توانند در محدوده دمایی مختلف از حداقل ۴۰- درجه تا حداکثر دمای ۷۰+ درجه مقاومت کنند و از این نظر محدودیت هایی وجود دارد، زیرا در بسیاری دیگر از چسب های میلگرد موجود در بازار، این مقادیر ممکن است متفاوت باشد.

ارزیابی نوع سطح از نظر ترک خوردگی

از آنجایی که میلگرد روی بتن قرار می گیرد، باید تعیین کنید که میلگرد روی سطوح ترک خورده قرار می گیرد یا روی بتن بدون ترک، زیرا بسیاری از چسب ها را فقط می توان روی سطوح بتنی ترک خورده استفاده کرد و برای این کار عملکرد خوبی دارند. از طرفی اگر آن ها را روی بتن ترک خورده بمالید خاصیت خود را از دست می دهند و نتیجه دلخواه را نخواهید گرفت.

استانداردهای تولید محصول

مهمترین نکته در مورد استاندارد چسب کاشت میلگرد این است که بر اساس گواهینامه ها و کدهای محاسباتی مشخص تولید می شود. این چسب ها باید از نظر زمان پردازش، ضوابط لرزه ای، عملکرد و مقاومت در برابر آتش ویژگی های معتبری داشته باشند تا در حین استفاده با مشکل مواجه نشوید.

میلگرد آجدار فولاد 369

انواع چسب کاشت میلگرد

بررسی ها نشان می دهد که برندهای مختلفی در تولید و عرضه این محصول دیده می شود. این چسب ها از نظر فرمولاسیون به سه گروه کلی تقسیم می شوند:

  • کارتریج

این مدل از محصولات برای سطوح سیمانی و البته چوبی کاربرد دارد. فرمول آن بر پایه رزین اپوکسی یا پلی استر یا وینیل استر است. رضایت از این چسب بسیار بالاست. زیرا استفاده از آن آسان است و به صورت کاملا حرفه ای ارزیابی می شود. درجه خطای این مدل از چسب ها بسیار کم است، همچنین سطح خوبی از کیفیت و مقاومت را نشان می دهد. این چسب ها نسبتاً گران هستند.

  • کپسول

این نوع محصولات به دو قسمت تقسیم می شوند و از رزین پلی استر و اپوکسی وینیل استرتولید می شوند. از این محصول در اتصال و نصب پیچ های مخصوص سر مهره ای استفاده می کنند. در واقع این نوع محصول چسب هایی هستند که در ظروف کپسولی از شیشه شفاف قرار می گیرند و در بازار موجود می باشند. این محصول کپسولی شامل سایزها و مقادیر مختلف می باشد و عموماً با نام پیچ شیشه ای یا چسب تاب دهنده به بازار عرضه می شود. مهندسان و پیمانکاران این محصول را گزینه مناسبی برای چسبندگی مواد می دانند.

  • حجمی

چسب کاشت میلگرد حجمی محصولی دو یا سه جزئی می باشد. این محصول در سبک های سه قسمتی ساخته شده و از فرمول های رزین اپوکسی، بیسفنول، هاردنر و سخت کننده های سیمانی و پلی آمیدی کمک گرفته است. این محصول برای نصب آرماتورها و پیچ و مهره ها اجرا می شود و نقش آرماتور را ایجاد می کنند. استحکام چسبندگی چسب کاشت میلگرد حجمی نسبت به موارد قبلی بسیار بالاست. همچنین پایداری کششی و خمشی زیادی برای آن گزارش شده است. یکی از روش های مقرون به صرفه و کارآمد برای افزایش مقاومت سیمان استفاده از این چسب ها می باشد.

مزایای چسب کاشت میلگرد

چسب کاشت میلگرد محصولی شیمیایی بر پایه رزین های اپوکسی، پلی استر و وینیل استر می باشد. علاوه بر رزین های پلیمری موجود در ترکیب خود، چسب کارخانه های تقویت بتن حاوی مواد افزودنی برای بتن نیز می باشد. این افزودنی ها شامل نرم کننده هایی برای افزایش انعطاف پذیری چسب میلگرد و کاهش دمای تبدیل می باشد که باعث کاهش زمان چسبندگی چسب در هنگام گیره و خشک شدن و بهبود خواص مکانیکی آن می شود. از مهم ترین ویژگی های چسب های کاشت میلگرد که به طور کلی باید در تمامی این انواع مختلف چسب وجود داشته باشد، می توان به ویسکوزیته مناسب در هنگام اختلاط و نصب، زمان مصرف مناسب، زمان انجماد مناسب، نگهداری مناسب، تراکم و اشباع قابل قبول اشاره کرد. به طور کلی خواص مقاومتی چسب کاشت میلگرد در برابر بارهای استاتیکی، دینامیکی و شبه دینامیکی بسیار مهم است. همچنین به یاد داشته باشید که چسب ها در محیط های خورنده و اسیدی چگونه عمل می کنند.

نکاتی در مورد چسب کاشت میلگرد که باید بدانید

فراموش نکنید که برای استفاده از این چسب ها تمام نکات ایمنی را رعایت کنید. مواد شیمیایی می توانند بسیار خطرناک باشند. همچنین فراموش نکنید که مراحل مورد نظر را با مهندس و طراح پروژه برای کاشت میلگرد بررسی کنید سپس در مورد خرید چسب با آن ها مشورت کنید و در نهایت با کارشناسان خبره میلگردها را بچسبانید. عدم رعایت این موارد باعث کاهش مقاومت سازه و افزایش هزینه می شود. همچنین برای خرید این محصول به فروشگاه های مجاز و معتبر مراجعه کنید و حتما از قیمت کل آن مطلع شوید تا این محصول را با قیمت بالاتر خریداری نکنید. همچنین قیمت انواع مصنوعات فلزی و مصالح ساختمانی را می توانید به صورت روزانه در سایت فولاد ۳۶۹ بررسی کنید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید این محصولات می توانید با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

میلگرد آجدار فولاد 369

جمع بندی

چسب کاشت میلگرد دارای خواصی مانند مقاومت در برابر ضربه بالا، وزن زیاد و سوراخ کاری های متعدد، آب و رطوبت می باشد. این چسب برای ترمیم، پرکردن و نوسازی انواع سطوح بتنی، اجرای ملات بتن بر روی سطوح مختلف و اتصال بتن جدید به ملات بتن قدیمی (کاشت میلگرد) کاربرد دارد. همچنین از چسب کاشت میلگرد برای اتصال صفحات فلزی روی سطوح عمودی استفاده می شود. استفاده از چسب میلگرد باعث ایجاد مقاومت کششی عالی در بتن و افزایش طول عمر بتن و سازه می شود. اجرای چسب کاشت میلگرد بسیار آسان است. به همین دلیل امروزه در صنعت ساخت و ساز بسیار محبوب شده است. چسب های کاشت میلگرد بر اساس نوع بسته بندی موجود در بازار دسته بندی می شوند که در این مقاله به معرفی و بررسی آن ها پرداختیم.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: